ingreen Rapport - een duurzaamheidsanalyse van het inkoopgedrag van de klanten

ingreen Rapport – een duurzaamheidsanalyse van het inkoopgedrag van de klanten

Ingreen is onze adviesdienst om onze relaties te helpen de duurzaamheid van hun inkoop te verbeteren. We analyseren het aankoopgedrag op basis van gedefinieerde duurzaamheidscriteria om optimalisatiepotentieel te identificeren. Vervolgens volgt er een rapport waarin de belangrijkste verbeterpunten worden belicht, samen met concrete aanbevelingen voor actie. Ons doel is om praktische, langdurige oplossingen te bieden voor een duurzamere inkoop.

 

 

Onze partner Igefa rapport was genomineerd door de German Sustainability Award voor het Product Award 2025 in het transformerende veld ’’Value Chain’’.

Het rapport bestaat uit 3 modules

1. Productanalyse

In deze sectie analyseren we de duurzaamheids prestaties van de door jouw aangekochte producten. Dit omvat het beoordelen van producten met duurzaamheids labels en die geïdentificeerd zijn als “Ingreen Choice” – Hazet duurzame productportfolio, dat gebaseerd is op informatie die door derden is geverifieerd. Daarnaast worden de CO2-uitstoot op productniveau, het verpakkingsgewicht en de bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN geanalyseerd.

De productkenmerken worden geanalyseerd op basis van wetenschappelijk onderzoek om belangrijke duurzaamheidsuitdagingen in elke productcategorie aan te pakken. We richten ons op gebieden met de grootste impact om de meest effectieve aanbevelingen te doen. Deze aanbevelingen houden rekening met de hele levenscyclus van het product.

2. Processen analyse

Dit deel van het rapport richt zich specifiek op transportemissies en proceskosten. Het potentieel om proceskosten te besparen wordt gepresenteerd op basis van het bestel- en factureringsgedrag en het werk dat betrokken is bij het ontvangen van goederen. Op basis hiervan geven wij je praktische tips om processen te optimaliseren met meetbare impact. We analyseren hoe de leverfrequentie de CO2-emissies beïnvloedt en berekenen de potentiële besparingen voor elke klant.

3. Toeleveringsketen analyse

Deze analyse biedt jou waardevolle inzichten in jouw waardeketen door de prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van de fabrikanten achter de aangekochte producten te evalueren. Het houdt rekening met belangrijke duurzaamheidsaspecten, zoals ethische inkooppraktijken, milieu-impact en naleving van erkende duurzaamheidsnormen. Deze transparantie stelt je in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen en ondersteunt je bij het afstemmen van je inkoopstrategie op duurzaamheidsdoelen.

Voor elk van de drie modules van het rapport wordt de methodologie transparant uitgelegd en wordt aanvullende achtergrondinformatie aan jou verstrekt. De dienst omvat ook consultatiesessies op basis van een projectplan om je actief te ondersteunen bij de effectieve implementatie van de geïdentificeerde verbeteringen.

Het aanbieden van deze dienst wordt ondersteund door onze duurzaamheidsadviseur om op basis van een projectplan jou actief te ondersteunen bij de effectieve implementatie van de aanbevolen verbeteringen.